Podczas rejestrowania firmy trzeba podjąć decyzję – jaka forma opodatkowania będzie najlepsza. Oczywiście każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Wpływa bowiem na wysokość podatku dochodowego oraz na sposób prowadzenia księgowości. Do wyboru jest m.in. opodatkowanie na zasadach ogólnych oraz w formie ryczałtu. Na którą formę zdecydować się, prowadząc sklep internetowy?

Prowadzenie sklepu internetowego – skala podatkowa

To zdecydowanie najpopularniejsza forma opodatkowania. Wyróżnia się tutaj dwie stawki – dla dochodów do 85 525 zł 18% minus kwota zmniejszająca podatek (556, 02 zł) oraz 14 839 zł i 32% nadwyżki w przypadku kwoty ponad 85 528 zł. Im wyższe są koszty prowadzenia działalności, tym mniejszy jest w tym przypadku podatek do zapłacenia. Przedsiębiorca sam oblicza i wpłaca do US zaliczki na podatek dochodowy. Na koniec roku składa zaś zeznanie roczne. Decydując się na skalę podatkową można korzystać z ulg i rozliczać się razem z małżonkiem.

Podatek liniowy

Tutaj stawka jest jedna i niezależna od wysokości osiąganych dochodów. Wynosi 19%. Podatek obliczany jest od dochodu, a przychody i koszty są wykazywane w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów. Przedsiębiorca sam oblicza i wpłaca zaliczki na podatek dochodowy, a na koniec roku składa zeznanie roczne. Przyjmuje się, że takie rozwiązanie jest dobre dla przedsiębiorców, którzy zarabiają ponad 100 tys, zł w skali rok. Nie jest to jednak norma. Taka forma nie jest bowiem przeznaczona dla samotnych rodziców i osób, które chcą się rozliczać z małżonkiem.

Ryczałt

To uproszczona forma rozliczania się z fiskusem. Przedsiębiorca nie prowadzi Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Wystarczy mu jedynie ewidencja przychodów. Zaliczki na podatek dochodowy odprowadza do US co miesiąc, a na koniec roku składa zeznanie roczne. Najniższa, wynosząca 3% stawka ryczałtu dotyczy sklepów internetowych. Trzeba jednak wiedzieć, że ryczałt uniemożliwia rozliczanie kosztów prowadzenia działalności. Nie sprawdza się więc w sklepach, które zatrudniają pracowników czy ponoszą duże wydatki np. na zakup towarów.

Karta podatkowa

To najprostszy sposób rozliczania się z fiskusem. Jednak w przypadku sklepów internetowych nie może być stosowany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *