RODO, a więc rozporządzenie PE i Rady UE z 2016 roku. To narzędzie służące do uwspólniania pewnych kwestii na terenie całej Unii Europejskiej.

RODO w sklepie internetowym

RODO to mała rewolucja dla osób, które do tej pory raczej niewiele robiły w zakresie ochrony danych osobowych, a więc nie dokonały zgłoszenia zbiorów danych do GIODO czy nie posiadały odpowiedniej dokumentacji wewnętrznej odnośnie przetwarzania danych osobowych. Jednak pozostałe osoby wcale RODO nie muszą się obawiać. Wprawdzie przepisy, które wynikają z RODO wprowadzają nowe obowiązki i regulacje, ale wiele dotychczasowej pracy może być wykorzystanej także i w tym przypadku.

Czy RODO dotyczy każdego sklepu internetowego?

Okazuje się, że tak. Do RODO musi stosować się każdy sprzedawca internetowy. Sprzedawca, aby zrealizować umowę musi posiadać odpowiednie informacje do wystawienia rachunku czy wysłania towaru. Nie dotyczy go również wyjątek z artykułu 23, który dotyczy sądu czy policji. Dlatego też RODO dotyczy każdego sprzedawcy internetowego.

Jak wprowadzić RODO w sklepie internetowym?

RODO może być prawdziwą rewolucją. Wiele zależy od tego, co wcześniej było zrobione w kwestii ochrony danych osobowych w firmie. Tak naprawdę dostosowanie sklepu online do RODO należy przeprowadzić dwutorowo. Pierwszy etap dotyczy dostosowania strony www, a drugi spraw wewnętrznych sklepu. Obie te strefy powinny być oczywiście ze sobą jak najbardziej spójne i powiązane. Przede wszystkim należy zadbać o regulamin sklepu internetowego i politykę prywatności zgodną z RODO. Poza tym konieczne jest sprawdzenie i dostosowanie checkboxów, które znajdują się na danej stronie. Również i one muszą być zgodne z RODO.

RODO a sklepy internetowe

Jednak to co widać na stronie www to dopiero początek zmian, jakie należy wprowadzić. Nie ma tutaj jednej złotej recepty. Warto przy tym pamiętać, że RODO nie dotyczy jedynie sklepów działających w sieci. Jeśli dodatkowo prowadzona jest inna działalność np. stacjonarna, RODO powinno obejmować także i ją. Co w tym przypadku trzeba zrobić? Konieczna jest identyfikacja jakie dane i po co są przetwarzane oraz weryfikacja podstawowych parametrów całego procesu przetwarzania danych. Poza tym powinno nastąpić powierzenie przetwarzanie danych. Większość tych informacji powinna znaleźć się w wewnętrznej dokumentacji firmy np. w polityce bezpieczeństwa, której nie należy mylić z polityką prywatności. Sprzedawca ma za zadanie taką dokumentację przygotować również i we własnym sklepie internetowym.

Więcej informacji znajdziesz w webinarze pt. „RODO w sklepie internetowym” na stronie: https://sky-shop.pl/Sklep-internetowy-zgodny-z-RODO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *